بهترین دهانشویه برای بزرگسالان

بیشتر مردم وقتی صحبت از بهداشت دهان و دندان میشود ، بیاد مسواک و نخ دندان میافتند و اغلب دهانشویه را به عنوان خوشبوکننده دهان میشناسند .

لازم به ذکر است که استفاده از دهانشویه هم نکاتی دارد که در خرید و استفاده آن باید در نظر داشت .

در زیر شما را با فواید استفاده از دهانشویه ونکات مهم در خرید دهانشویه و انواع مختلف و بهترین دهانشویه آشنا میکنیم . با ما همراه باشید :

 

فواید دهانشویه برای بزرگسالان :

دهانشویه ها مانند دیگر اقلام بهداشتی در بازار بسیار متنوع میباشند ولی همه آنها چند فایده و مزیت مشترک دارند . از جمله :

خوشبو کننده نفس میباشد .

کمک به بهداشت دهان و دندان و سلامتی لثه ها میکند .

به شما کمک میکند پس از هر بار  نفس تازه ایی داشته باشید .

از بین برنده میکروب های  حفره های دندان  میباشد .

تمیز کننده قسمتی از دهان و داخل گونه و رو و زیر زبان و بین دندانها میباشد .

موجب پیشگیری از پوسیدگی دندان میشوند .

 

انواع دهانشویه برای بزرگسالان :

قدیمترها مخلوط آب ولرم و نمک برای حفظ پاکیزگی و بهداشت دهان و دندان استفاده میشد . با اینکه همچنان این مخلوط مورد تائید پزشکان میباشد اما با پیشرفت علم ، دهانشویه های مختلف با مواد تشکیل دهنده مختلف و متنوعی وارد بازار شده اند .

به طور کلی دو دسته دهانشویه داریم :

  • دهانشویه های بهداشتی و آرایشی :

این دسته از دهانشویه ها که معمولاً از محصولات تجاری میباشند حاوی الکل هستند و آنتی سپتیک یا ضدعفونی کننده هم نامیده میشوند . جهت رفع بوی بد دهان و کاهش باکتری و تغییر طعم دهان به صورت موقتی نهایت تا 4 ساعت کاربرد دارند .

همراه شدن آنها با مسواک و نخ دندان و همچنین تمیز کردن زبان به طور قابل ملاحظه ایی باعث کاهش بوی بد دهان میگردد .

 

 

2 – دهانشویه های درمانی :

این دسته از دهانشویه ها سبب کاهش پلاک دندانی و التهاب لثه و پوسیدگی های دندان و کمک به رفع بوی ناخوشایند دهان و محافظ دهان در برابر بیماریها میباشند .

دهانشویه های درمانی  از دسته دهانشویه های بهداشتی و آرایشی  چون در تهیه آنها از مواد ضدعفونی قوی تری استفاده میشود قوی تر هستند . لذا مصرف این دسته دهانشویه ها بهتر است حتماً  با تجویز پزشک باشد .

دهانشویه های درمانی متنوعی در بازار موجود میباشد که هر کدام بنا به ماده تشکیل دهنده شان کاربرد دارند . ما در این مقاله سه مورد که اکثر پزشکان تجویز میکنند میپردازیم .

یکی از دهانشویه های درمانی میتوان به دهانشویه فلورایدی میباشد .

دهانشویه های  فلورایدی که ماده اصلی و تشکیل دهنده شان فلوراید میباشد ، نه تنها پوسیدگی دندان را متوقف میکنند بلکه کمک به پیشگیری از پوسیدگی دندانها میکنند .

اینگونه دهانشویه ها همانطور که گفته شد باید با تجویز پزشک استفاده شود و معمولاً یکبار در هفته و بمدت یک دقیقه قرقره میشوند .

دهانشویه های کلر هگزیدین هم از دیگر دهانشویه های درمانی میباشد .

به توصیه دندانپزشکان ، از این دهانشویه به عنوان رفع پلاک دندانها استفاده میشود . از مصرف روزانه این دسته باید خودداری کرد چون بسیار قوی میباشد و باید 30 دقیقه قبل و یا بعد از مسواک زدن استفاده نکرد .

دهانشویه با بیس روغنی مانند لیسترین کی دیگر از این دسته دهانشویه ها میباشد که اولین بار توسط انجمن دندانپزشکی آمریکا کشف شد و معمولاً 2 بار در روز و بمدت 20 ثانیه باید در دهان قرقره شود .

طرز استفاده از دهانشویه ها :

  1. بهتر است در ابتدا مسواک بزنید و سپس دهان خود را آبکشی کنید .
  2. سپس با نخ دندان لابلای دندانها را تمیز کنید .
  3. سپس بمقدار کافی که دندانپزشک تجویز کرده، در درب دهانشویه که معمولاً به عنوان پیمانه استفاده میشود ریخته .
  4. سپس دهانشویه را وارد دهان کنید و بمدت زمانی که دندانپزشک به شما تاکید کردند در دهان قرقره کنید و به دندان های عقبی هم سعی کنید مواد را برسانید و در نهایت به آرامی از دهان خارج کنید .
  5. پس از مصرف دهانتان را نشویید و غذا یا مایعاتی ننوشید تا مواد مدت بیشتری روی سطح دندانها و لثه ها باقی بماند .

 

 

فراموش نکنید :

هر شب قبل از خواب از مسواک، نخ دندان و دهانشویه برای پاکیزه نمودن دهان از مواد غذایی که در طول روز خورده اید، استفاده کنید. این کار زمان زیادی از شما تلف نخواهد کرد. هر شب حدود 10 دقیقه وقت برای بهداشت دهان و دندان وقت بگذارید.

 

بهترین دهانشویه برای بزرگسالان :

بهترین پیشنهاد جهت معرفی دهانشویه ، این است که با دندانپزشک تان دربارۀ آن صحبت کنید!

دهانشویه ها علی الخصوص دهانشویه های درمانی را بدون هدف و بی جهت مورد استفاده قرار نمی‌گیرند و بدون برنامه نمی‌توان آنها را مصرف کرد. برخی از آنها را فقط در یک دورۀ زمانی خاص می‌توان به کار برد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *