زمان تعویض پوشک بزرگسالان و چند نکته کاربردی در رابطه با آن

زمان تعویض پوشک بزرگسالان

زمان تعویض پوشک بزرگسالان یکی از دغدغه‌های خانواده این افراد و یا پرستارهای این عزیزان می‌باشد. در سنین بالا، دلایل مختلفی باعث می‌شوند که افراد به پوشک بزرگسال و یا در اصطلاح جدیدتر، پوشینه بزرگسال نیاز پیدا کنند.

کهولت سن، بیماری‌های مربوط به کمر و پا و برخی بیماری‌های خاص از دلایلی هستند که باعث می‌شوند افراد در بزرگسالی دچار بی‌اختیاری در کنترل ادرار شده و در این زمینه با مشکل روبرو شوند.

این موضوع برای خود فرد و خانواده‌های آن‌ها در ابتدا دشوار بوده و از لحاظ روحی بر روی آن‌ها تاثیر می‌گذارد. اما از آنجا که باید با شرایط کنار آمد و سعی کرد موقعیتی آرام و به دور از استرس فراهم کرد، در این مقاله سعی کرده‌ایم نکاتی درباره زمان تعویض پوشک و همچنین آموزش بستن پوشک بزرگسالان ارائه دهیم تا انجام این کار برای شما راحت‌تر شود.

 

تعویض پوشک سالمند

چگونه متوجه زمان تعویض پوشک بزرگسالان شویم؟

مسئله زمان تعویض پوشک بزرگسالان اهمیت بسیار زیادی دارد؛ زیرا اگر در زمان درستی صورت نگیرد، باعث عفونت، زخم و التهابات پوستی برای سالمند و یا بزرگسال می‌شود.

در برخی از مواقع خود سالمند زمان تعویض را به پرستار یادآوری می‌کند. اما اگر سالمند درمورد زمان مورد نیاز برای تعویض پوشک چیزی نگفت، بهتر است خودتان هر چند ساعت یکبار پوشک بزرگسال را تعویض کنید.

در این صورت از بروز بیماری‌های قارچی و یا حساسیت‌های پوستی در ناحیه تناسلی سالمند، کشاله ران و همچنین مجاری ادراری، جلوگیری خواهید کرد.

آموزش بستن پوشک بزرگسالان

بسیاری از افراد و یا پرستارهای تازه کار اطلاعات کاملی درباره نحوه پوشک کردن سالمند ندارند. در چنین شرایطی بهتر است آموزش‌های لازم را ببینند تا هم فرآیند پوشک کردن به سادگی صورت بگیرد و هم آسیبی به سالمند وارد نشود. این کار شامل چند مرحله است از جمله:

  • برداشتن پوشک قبلی
  • استفاده از کرم‌های مخصوص
  • قرار دادن پوشک جدید
  • تنظیم چسب‌های پوشک

برداشتن پوشک قبلی

در ابتدا به این نکته توجه داشته باشید که در زمان تعویض پوشک بزرگسالان باید آرامش خودتان را حفظ کنید و سعی کنید استرسی به سالمند وارد نکنید.

در مرحله اول کافی است سالمند را به پهلو برگردانید و پوشک قبلی را به سمت جلو بکشید، سپس پوشک قبلی را در کیسه بیندازید.

البته به این نکته توجه داشته باشید که برای خارج کردن پوشک شورتی، لازم است که شلوار بیمار کامل خارج شده و پوشک تعویض شود. هر چند که می‌توان با پاره کردن یک قسمت پوشک، آن را به آرامی از بدن سالمند فاصله داد.

استفاده از کرم‌های مخصوص

این مرحله اهمیت بسیار زیادی دارد. همانطور که می‌دانید پوست سالمندان حساسیت بسیار بالایی دارد؛ به همین علت باید با دقت تمیز شود. پس از اینکه پوشک قبلی را از پای بزرگسال خارج کردید، باید ناحیه تناسلی و مقعد او را با استفاده از دستمال مرطوب تمیز کنید.

البته در انجام این کار به این نکته توجه داشته باشید که تمیزکاری بهتر است از سمت ناحیه تناسلی به سمت عقب صورت بگیرد تا سالمند دچار عفونت نشود.

بعد از پاک نمودن پوست سالمند، از کرم‌های مرطوب کننده و یا لوسیون بدن استفاده کنید. توجه داشته باشید که اگر پوست سالمند در ناحیه چسب پوشک و یا کشاله ران زخم شده است، حتما از کرم‌های مورد نیاز بر روی زخم قرار دهید.

قرار دادن پوشک جدید

برای قرار دادن پوشک جدید در پای سالمند، می‌توانید از ۲ روش استفاده کنید. در زمان تعویض پوشک بزرگسالان به روش اول، کافی است او را به پهلو بر روی تخت بخوابانید و پوشک را روی تخت قرار دهید.

سپس سالمند را به پشت بر روی پوشک برگردانید. در ادامه قسمت جلویی ایزی لایف سالمند را به جلو کشیده و چسب‌های آن را بزنید.

اما در روش دوم باید پوشک را به صورت درازا تا کنید و قسمت بزرگ‌تر را به سمت بیرون بگذارید. سپس سالمند را به پهلو برگردانيد و پوشک را بین پای او قرار دهید. قسمت بزرگ‌تر را بر روی باسن بیمار باز کرده و به آرامی او را به پشت بخوابانید.

سپس قسمت جلویی را تنظیم کنید. در تمام این مراحل اطمینان حاصل نمایید که پوشک چین نخورده باشد و تمام قسمت‌های پا پوشانده شوند.

تنظیم چسب‌های پوشک

در مرحله آخر باید چسب‌های پوشک را تنظیم کنید. این مرحله اهمیت بسیاری دارد و در صورتی که به درستی صورت بگیرد، سالمند در پوشک احساس راحتی خواهد داشت.

چسب‌هایی که در کناره پوشک قرار دارد را باید با توجه به چند نکته بچسبانید. چسب‌های قسمت بالایی را به سمت پایین کشیده و بچسبانید تا کمر پوشیده شود. چسب‌های پایینی را نیز به سمت بالا کشیده و محکم کنید. در این صورت باسن کامل پوشیده می‌شود.

زمانی که از محکم شدن تمام چسب‌ها اطمینان حاصل کردید، بهتر است چک کنید که قسمتی از کناره‌های پوشک تا نخورده باشد. سپس از خود سالمند درباره راحتی او بپرسید.

تعویض پوشک سالمند در حالت ایستاده

تمام مواردی که پیشتر به آن‌ها اشاره کردیم، درباره نحوه تعویض پوشک بزرگسالان در حالت خوابیده بود. البته فرآیند تعویض پوشک در حالت ایستاده، تفاوت چندانی با حالت خوابیده ندارد.

اگر سالمند می‌تواند بایستد، بهتر است در جایی قرار بگیرد که یک میله کمکی کنارش باشد. در ادامه پوشک قبلی را از پای او خارج کرده و پوشک جدید را تنظیم کنید.

آشنایی با چند نکته مهم در تعویض پوشک

در آموزش بستن پوشک بزرگسالان به نکات کلیدی که در زمان تعویض پوشک به آن‌ها نیاز پیدا می‌کنید، اشاره کردیم. اما برخی از موارد هستند که قبل از زمان تعویض پوشک بزرگسالان باید مورد توجه قرار گیرند.

انتخاب پوشک در سایز مناسب

در نظر داشته باشید که سایز پوشک در راحتی سالمند و همچنین جلوگیری از نشت ادرار و مدفوع بسیار اهمیت دارد. پس همیشه سعی کنید مناسب‌ترین سایز پوشک را انتخاب نمایید.

رعایت بهداشت

پیش از اینکه پوشک را بر روی بدن فرد قرار دهید، قسمت داخلی آن را اصلا لمس نکنید؛ زیرا این بخش به سرعت میکروب گرفته و ممکن است باعث التهابات پوستی سالمند شود.

جمع‌بندی

زمان تعویض پوشک بزرگسالان اهمیت بسیاری دارد. همچنین در فرآیند انجام این کار حتما باید به برخی از نکات بهداشتی که پیشتر به آن‌ها اشاره کردیم، توجه شود.

بهترین محصولات پوشک بزرگسال!

مهم‌ترین نکته حفظ آرامش و توجه به راحتی سالمند است. سعی کنید به دور از عجله و استرس، تعویض پوشک را انجام دهید زیرا هر گونه آسیب به پوست سالمند، پروسه درمانی سخت و طولانی را طی خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *